L'educació
literària es definix en les noves corrents literàries com l'adquisició d'una
competència lectora especifica, que requerix del reconeixement d'una
determinada conformació lingüística i del coneixement de les convencions que
regulen la relació entre el lector i este equip de text, en l'acte concret de
la seua lectura. L'educació literària des del punt de vista de la recepció, hi
ha de concebre's com el desenrotllament de les habilitats i competències
necessàries per a la comprensió de la comunicació literària. Pel que l'educació
literària, es pot resumir en la formació del lector competent partint de la
programació general de l'ensenyança de la lectura, per a especificar el
tractament que ha d'atorgar-se al text literari.
L'educació
literària ha de centrar-se en que els alumnes adquirisquen un saber llegir
literari. Partint de la consideració de la lectura com una activitat composta
per dos tipus de conductes ben diferenciades, encara que simultànies i
complementàries: d'una banda, un comportament lector que es dirigix a la
construcció del sentit a partir d'activitats psicomotrius i de raonament, i,
d'una altra, un comportament lingüístic que s'adequa a les característiques de
la llengua escrita. Per un altre
costat han de saber apropiar-se del text a través d'activitats de: contacte amb
el text, la incitació a la lectura, la formació d'hàbits lectors i l'ampliació
de formes de lectura. Han d'Aprendre a comprendre, a través d'un itinerari de
lectures comprensible, tenint en compte la relació amb els coneixements previs
del alumnat, fent una contextualització literària i cultural i aplicant els
mecanismes lectors amb l'ajuda de l'experimentació de la pluralitat
treballant-los per mitjà de situacions, activitats i exercicis de lectura i
escriptura literària. Un saber
llegir literari implica també, saber distingir entre el text literari i les
seues formes d'organització treballant-ho a través del contrast entre textos
diversos i literaris. I conéixer els trets específics d'estos, com són els
coneixements de la construcció literària. Perquè en l'escola es d'una educació
literària i per tant s'adquirisca un saber llegir literari ha d'haver-hi un
canvi en les metodologies tradicionals, i una nova articulació i integració en
un nou marc general de l'educació literària, que s'ha d'enfocar en la
integració del registre literari en els diversos usos lingüístics. Ha
d'haver-hi una construcció del coneixement per part de l'alumne. Una interacció educativa prioritzant
la comprensió. Una ampliació del corpus literari així com un gran increment del
contacte amb el text a més d'una àmplia interrelació entre recepció literària i
expressió escrita.(Colomer,T.(1991).De la enseñanza de la literatura a la
educación literaria.Comunicación, Lenguaje y Educación 9. 21-31.)
Per un altre
costat en l'educació secundària és curiós de constatar que, tot i que la
literatura és llengua i cultura alhora, el seu ensenyament no s’ha enfocat mai
des del punt de vista dels ciències socials, sinó des dels ciències del
llenguatge. No obstant això, l’objectiu del seu ensenyament ha estat
fonamentalment, segons si ha aparegut com un blog mes de la llengua o com a
matèria diferenciada. En el primer cas, els objectius s ´han centrat normalment
en els diferencies lingüístiques del llenguatge literari i en el segon cas els
objectius han estat mes històrics. A hores d'ara en secundaria, els aspectes
que s'inclouen en l’educació literària són el registre literari, els generes
literaris i el context. El nou disseny curricular planteja en mes d'una ocasió
la necessitat de prioritzar els interessos dels alumnes pel que fa a
preferències literàries per davant dels del professor o dels programes. En l’educació literària s'imposa cada
vegada mes la literatura comparada com el procediment mes idoni per entendre la
literatura en la seua globalitat.(Bordons,G.(1994).Visió sincrònica sobre
didàctica de la literatura. Articles de didàctica de la Llengua i la
Literatura, 1. 27-36.)
Jenifer Zafrilla Cervera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada