Autobiografia literària
El primer contacte amb la literatura
que recorde, va ser amb un llibre que em va regalar el meu iaio amb tan sols
huit anys. Recorde que m'encantava llegir-ho, ja que, a hores d'ara encara ho
guarde en la meua prestatgeria com si fóra un tresor. Més avant
m'agradava molt escriure poesies amb una amiga. Juntes vam fer un quadern amb
poesies. En el col·legi manaven lectures obligatòries amb les que no recorde
haver gaudit perquè no deixaven triar, t'obligaven a fer un resum de cada
capítol i se'm feia pesat. En secundària manaven també lectures obligatòries i
no recorde cap llibre perquè no em va motivar molt llegir-los. Després d'acabar
l'institut, com en els dos graus que vaig fer no manaven lectures vaig
abandonar la literatura per un bon temps.
Va tornar a agradar-me llegir
en primer de magisteri. Un professor ens va manar un tipus de llibres que
giraven entorn del sentit de la vida, i vaig gaudir moltíssim llegint-los,
fins al punt que vaig començar a llegir sense obligacions i em vaig adonar
què no era que no m’agradara llegir sinó que no havia trobat el tipus de
llibres adequats per a mi.
Per altra banda, en maig
de l'any passat vaig patir un accident en el treball el qual em va crear tres
hèrnies a l'esquena. Vaig estar la major part de l'estiu en el llit
pel dolor. L'única cosa que m'alleujava, era surar en l'aigua i vaig començar a
llegir llibres de creixement personal i espiritual per passar l'estona i ocupar
la ment. Eixos llibres van fer que poguera fer front al que m'havia passat, ja
que, en eixos moments no sàvia com afrontar-ho. Gràcies a ells, vaig tornar a
riure i acceptar el meu nou estil de vida. El meu nou hobby era
la lectura. Em vaig donar compte que és una via d'escapada de la rutina, que et
fa sentir, emocionar-te, reflexionar, riure i moltes vegades plorar i sobretot
a créixer com a persona. A hores d'ara no imagine la meua vida sense els
meus llibres. Enmig de la rutina, treballs, exàmens, una part de mi sempre
pensa: " tranquil·la, quan lliges, tot això desapareixerà".
Gimcana Poètica
L'activitat ''Gimcana
Poètica'' es va realitzar en la Facultat de València el dia 05/03/2015,
L'organitzadora va ser Núria Olmos i l'objectiu era acostar als alumnes al
gènere poètic.
La primera prova s'anomenava, ''cal·ligrama feliç''. Consistia a escriure un cal·ligrama que transmetera alegria i felicitat, una vegada escrit, calia penjar-lo en algun lloc visible de la universitat. El nostre grup ens vam reunir en la cafeteria i cada integrant del grup anava dient una frase que li agradava, si tots els del grup estaven d'acord amb ella, l'escrivíem. En aquesta prova la meua aportació va ser ''la vida només val la pena viure-la si es viu somrient''. El resultat va ser un cal·ligrama en forma de cara somrient. La segona prova, ''traca de rimes'', consistia en triar una paraula d'entre les diferents que estaven penjades en una corda, escriure diverses paraules que rimaren amb ella i finalment escriure un poema breu. En el nostre grup, cada un de nosaltres vam escriure dues paraules que rimaren i vam fer el poema en grup amb eixes paraules. La tercera prova, ''Versos molt sentits'', es tractava de memoritzar un poema i recitar-ho en grup, gravant-ho amb un mòbil, expressant l'emoció que s'indicava en el sobre.Al nostre grup li va tocar l'emoció de la ira, una integrant del grup ho gravà i la resta ho vàrem recitar.
La primera prova s'anomenava, ''cal·ligrama feliç''. Consistia a escriure un cal·ligrama que transmetera alegria i felicitat, una vegada escrit, calia penjar-lo en algun lloc visible de la universitat. El nostre grup ens vam reunir en la cafeteria i cada integrant del grup anava dient una frase que li agradava, si tots els del grup estaven d'acord amb ella, l'escrivíem. En aquesta prova la meua aportació va ser ''la vida només val la pena viure-la si es viu somrient''. El resultat va ser un cal·ligrama en forma de cara somrient. La segona prova, ''traca de rimes'', consistia en triar una paraula d'entre les diferents que estaven penjades en una corda, escriure diverses paraules que rimaren amb ella i finalment escriure un poema breu. En el nostre grup, cada un de nosaltres vam escriure dues paraules que rimaren i vam fer el poema en grup amb eixes paraules. La tercera prova, ''Versos molt sentits'', es tractava de memoritzar un poema i recitar-ho en grup, gravant-ho amb un mòbil, expressant l'emoció que s'indicava en el sobre.Al nostre grup li va tocar l'emoció de la ira, una integrant del grup ho gravà i la resta ho vàrem recitar.
Per últim la quarta prova, ''el poema objecte''. Consistia a crear una poesia amb la unió d'objectes, per a transmetre un significat simbòlic i fer-li una foto.El nostre grup vam apilar cadires damunt d'un banc i vam posar un llibre damunt, amb la intenció de reflectir lo difícil es fa tindre educació hui en dia amb les noves reformes educatives i l'esforç que requereix poder estudiar.
En la meua opinió aquesta activitat és una ferramenta
molt útil per a acostar l'alumnat a la literatura, per mitjà de la poesia. Els
xiquets coneixen que és la poesia, aprenen a fer poemes, a rimar, el significat
de rima assonant i consonant, millora la creativitat i es treballa el
simbolisme. Per un altre costat s'exercita el treball cooperatiu, la comprensió
lectora i l'escriptura. És una activitat per a aprendre divertint-se,(per als
xiquets de primària és molt important) i en ser un aprenentatge vivencial,
aquest perdura molt més.
Com a aplicacions pràctiques d'aquesta activitat,
diria que cada una de les proves és una aplicació pràctica, ja que, tot es fa
per mitjà de l'experimentació dels alumnes. Per la qual cosa és totalment
aplicable als alumnes de primària, adequant el nivell a ells i en un recinte
tancat. A més, no necessita un material que siga car, ja que els fulls, els
papers i materials
que estiguen al seu abast són molt fàcils d'aconseguir. En definitiva, és una
activitat assequible, lúdica i molt recomanable per a treballar la poesia en
l'aula.
Per a finalitzar voldria afegir que m'ha agradat molt aquesta activitat, perquè m'ha fet donar-me compte que treballar un tema de forma amena i divertida fa que aprenguem més i recordem millor el que hem aprés. I m'ha fet reflexionar sobre el meu futur en la docència, sobre com vull enfocar les meues classes i com a l'hora d'esforçar-te un poc a pensar alternatives perquè els xiquets aprenguen, pots millorar moltíssim la qualitat de l'aprenentatge d'aquests. Fent l'activitat m'adonava del temps que feia que no realitzàvem cap activitat en què utilitzaven la creativitat i el que ho trobava a faltar.
Recomanació
de lectura
Recomanació de lectura de
literatura infantil en càtala del llibre ''L'àngel propulsat i el dimoni
emplomat''.
Recomanació de lectura de
literatura infantil en càtala del llibre ''Les vaques futbolistes''.
Reflexió 2 setmana complementària
L'activitat de la segona setmana complementaria,
estava basada en la dramatització com a forma d'apropar-se a la literatura. La
coordinadora, en aquest cas, la professora Núria Olmos, començava explicant-nos
una història sobre una nena que vivia en un poble on havien tornats, bruixes,
fruites màgiques i màquines formades per persones. D'altra banda, en el conte
s'expressaven sentiments d'alegria, de ràbia, de tristesa i d'il·lusió,
depenent la situació que es descrivia. Tot el conte estava representat per
nosaltres, els alumnes, basant-nos en la nostra creativitat.
M'ha semblat molt interessant aquesta activitat perquè
treballa diferents aspectes d'una manera amena i divertida. D'una banda es
treballa la cooperació entre companys, en grups reduïts i en grups grans, i
requereix per part dels grups un treball cooperatiu. En el qual no solament han
de treballar junts, sinó que, no existeix un ordre a seguir pel que entre tots
han de posar-se d'acord en el que triar, que van a representar i com ho van
fer. Això em sembla molt interessant perquè de normal sempre es donen unes
directrius molt rígides i en aquesta activitat depén que es posen d'acord els
alumnes perquè es realitze. També es restringeix totalment la figura passiva
del xiquet, cosa que hauria de ser el normal i rarament l’observem a les aules.
A més, conéixer formes de realitzar activitats on l'alumnat siga tan
actiu és molt positiu per a la nostra formació.
D'altra banda es treballa la creativitat que crec que
és molt important, ja que el sistema educatiu per pròpia experiència mata la
creativitat dels alumnes des de ben menuts, marcant-los activitats molt
pautades en les quals no s'activa la creativitat. I aquesta és molt necessària,
per exemple en la literatura, pel que és important que el dia de demà la
treballem a l'aula.
A més de treballar aquests aspectes, treballa la
literatura al llarg de tota l'activitat amb el conte, despertant la creativitat
que és tan important per a la composició de textos literaris i acabant amb
l'anotació que ha fet la professora, (que el dia de demà, quan posem en
pràctica aquesta activitat), per finalitzar se li pot demanar als alumnes que
realitzen un xicotet conte sobre alguna de les màquines que han representat i
després de la meua experiència personal he de dir que se'm fa molt més fàcil realitzar
el conte després de dur a terme aquesta activitat, perquè ha activat la meua
part creativa i crec que és el més positiu que em porte d'aquesta experiència.
En conclusió em sembla una activitat molt positiva per
a l'aprenentatge dels xiquets i per a la nostra formació com a futurs docents.
La recomane a tots els alumnes de magisteri.
GÈNERES LITERARIS: UTILITAT DIDÀCTICA
Segon Bordieu (2002) els gèneres són
institucions literàries perquè cada text està codificat per una sèrie de
conviccions socio-institucionals definides pel camp literari, és a dir, per un
sistema d'agents i posicions, estructurat per relacions de força al voltant
dels béns específics (els béns literaris) i regits per interessos i valors que
li són propis. Els gèneres literaris constitueixen un sistema de classificació
de les obres literàries que respon a esquemes de composició. L'opinió més
estesa a aquest respecte és que hi ha tres grans gèneres literaris (també
cridats per alguns autors "archigèneres" o "gèneres
naturals") que són la lírica, l'èpica i el teatre o gènere dramàtic.
Alguns crítics també inclouen un quart gènere, el didàctic assagístic.
La classificació de les obres en els distints gèneres i subgèneres permet relacionar una obra amb creacions anteriors, facilita la seua comparació amb altres composicions que empren el mateix esquema i ajuda a l'estudi del fenomen literari. Aquests esquemes de composició que són els gèneres, serveixen autors i lectors com a horitzó de referències i expectatives a l'hora de crear i interpretar una obra. En l'actualitat, els gèneres no es conceben com a categories tancades, sinó que s'entenen com a formes en constant evolució a través de les aportacions dels distints autors al llarg de la història. A més, un text literari adscrit a un dels gèneres pot participar d'algunes de les característiques dels altres.
Segon Mendoza (2004) , per mitjà dels Generes
literaris, l'aprenent enfronta una complexa activitat cognitiva de construcció
de significats i d'atribució d'interpretacions, de reconeixements d'elements,
de formes i de relacions. A més, el gènere literari suscita que es produïsca
l'aprenentatge a través de la interrelació del saber, de coneixements i
vivències culturals i de la interacció dels distints blocs de coneixements
lingüístics, pertinents per al desenrotllament d'una sèrie d'habilitats, entre
elles comunicatives i pragmàtiques. En relació als gèneres literaris que es poden
abordar en la classe, és bo plantejar-se les següents reflexions.
En primer lloc, és important abordar l'estudi del fet
literari des dels criteris de classificació que separen els textos literaris de
què no ho són. En segona instància, és necessari transmetre als alumnes la
importància dels aspectes formals i de les tècniques estètiques en els textos
literaris. En definitiva, transmetre la idea que, respecte a altres textos més
funcionals, en literatura és tan important o més com s'elabora i es percep un
missatge, que el que podria definir-se com el seu contingut referencial. En
aquest sentit, els següents conceptes poden ajudar a conceptualitzar la
realitat complexa de la creació literària: l'autor, el contingut de l'obra, el
públic i el llenguatge treballat. En tractar amb un text ens proposaríem com a
objectius possibles: distingir gèneres literaris i extraliteraris; especificar
els components formals (reconéixer bidireccionalitat escriptor-receptor,
desglossar elements integrants) ; especificar la diversitat de la tipologia
(popular /culte, tradicional /subliteratura, anècdota / conte / novel·la).
En conclusió el gèneres literaris són una ferramenta
clau per a l'aproximació dels alumnes a la literatura. Mitjançant
l'estudi de cada gènere s’obri un món de possibilitats didàctiques.
Proposta
didàctica: Gènere teatral, l’expressió corporal i la dramatització
Segons Puebla Ortega, el
gènere dramàtic desenvolupa una acció que uns personatges porten a terme en un
temps i un lloc determinat, posseeix una estructura externa i un llenguatge
específic i inclou una sèrie de notes que s'anomenen acotacions. Les parts principals
en què es divideix una obra dramàtica tenen el nom d'actes. Cada acte
representa una fase del desenvolupament de l'acció. L'espai de temps que
transcorre entre dos actes es denomina entreacte. El final de cada acte sol
coincidir amb un moment de tensió dramàtica. El diàleg o conversa entre
diversos personatges, encara que apareix en altres gèneres, és la forma
d'expressió més característica del gènere dramàtic. Contribueix a la
caracterització dels personatges; segons la norma clàssica del decore, cada
personatge ha de parlar segons la seua edat, professió, classe social, etc.
En la classificació de subgèneres dramàtics es distingeix entre menors i majors, que depenen de la durada de l'obra. En els majors, les representacions solen durar una o diverses hores i els menors solen representar-se agrupats o en els entreactes d'obres més llargues, com ocorria en els entremesos de l'època barroca espanyola.
En la classificació de subgèneres dramàtics es distingeix entre menors i majors, que depenen de la durada de l'obra. En els majors, les representacions solen durar una o diverses hores i els menors solen representar-se agrupats o en els entreactes d'obres més llargues, com ocorria en els entremesos de l'època barroca espanyola.
El teatre és un mitjà per a
expressar sentiments i emocions, per a narrar històries, per apropar-se amb
altres persones. El teatre és una activitat que potencia la competència
literària i comunicativa. És important i necessari ensenyar als alumnes a expressar-se,
a comunicar-se, a véncer les seues dificultats lectores i expressives, a
exposar-se davant de la resta de companys per poder assolir tota la riquesa
expressiva que aporta el teatre. Així doncs, el teatre és una part molt
important en l’educació de l’expressió corporal i oral dels alumnes. Els dóna
eines per aprendre a expressar i comunicar els sentiments propis, emocions,
enriquir la seua comprensió, expressió, els seus mitjans d’expressió i la seua
espontaneïtat.
Per mitjà de la dramatització, l’expressió oral i cor-poral, el teatre pot ajudar els xiquets a progressar en l'assoliment de la competència literària. Altre aspecte important del teatre és el treball en equip. Els alumnes aprenen la importància de treballar conjuntament, reconeixen que en un equip tots els integrants són importants i que es treballa per portar endavant un projecte comú.
Per mitjà de la dramatització, l’expressió oral i cor-poral, el teatre pot ajudar els xiquets a progressar en l'assoliment de la competència literària. Altre aspecte important del teatre és el treball en equip. Els alumnes aprenen la importància de treballar conjuntament, reconeixen que en un equip tots els integrants són importants i que es treballa per portar endavant un projecte comú.
L'objectiu principal d’aquesta
proposta didàctica és tractar que els alumnes generen interés per la lectura.
Que sàpien que per mitjà del gènere dramàtic, la lectura pot ser molt divertida
i imaginativa i que per mitjà d'ell poden aflorar sentiments i poden
interpretar.
La proposta didàctica serà per
al primer cicle de l’Educació Primària. La durada de les sessions de teatre
serà d`una hora setmanal.
Proposta d’activitats: Sessió de massatges que ajudaran al fet que es relaxen
i tranquil·litzen; dramatització d'escenes de contes; representacions amb
titelles de contes; interpretar llibres d'imatges; interpretar distints
personatges d'obres de teatre; inventar un final diferent per al llibre e
interpretar-ho a la classe; improvisació; Interpretació de cançons. Aquestes
activitats es poden treballar mitjançant l’obra ''t’he agafat caputxeta''.
Les finalitats d’aquestes activitats són despertar
i augmentar l’interés de l'alumne per la lectura; potenciar la comprensió
lectora; descobrir les possibilitats que ofereix la lectura com a forma
d'entreteniment i gaudir del temps lliure; aprofundir en el
domini de la llengua; Desenrotllar una lectura comprensiva, eficaç i fluida;
exercitar la lectura expressiva; animar la producció pròpia de textos;
utilitzar la lectura com a font de plaer, d'informació i d'aprenentatge així
com a medi de perfeccionament i d'enriquiment lingüístic i personal i
expressar-se oralment adequant les formes i el contingut als diferents
contextos i situacions comunicatives.
Com afirma Teresa Colomer mitjançant
les lectures del que han de representar i assolint-les per a
representar-les, l'alumnes adquireixen un saber llegir literari d’una forma
vivencial i pràctica perquè com diu Teresa Colomer "perquè s'adquirisca un
saber llegir literari ha d'haver-hi un canvi en les metodologies tradicionals,
i una nova articulació i integració en un nou marc general de l'educació
literària, que s'ha d'enfocar en la integració del registre literari en els
diversos usos lingüístics . Ha d'haver-hi una construcció del
coneixement per part de l'alumne. Una interacció educativa prioritzant la
comprensió. Una ampliació del corpus literari així com un gran increment del
contacte amb el text a més d'una àmplia interrelació entre recepció literària i
expressió escrita.
Per altra banda, en aquesta
proposta didàctica per a elegir els diversos materials que s'utilitzaran com
senyala Patrici Batalla i Mercè Segarra, serà responsabilitat dels
mestres posar a l’abast de la mainada bons llibres i produccions literàries de
qualitat. Cal una gran motivació per part dels professionals de l’ensenyament
per poder conéixer les possibilitats que disposen a fi de mostrar als xiquets
materials que tinguen prou qualitat per a despertar-los l’interés per llegir.
Quan parlem de llibres o de produccions literàries de qualitat, entenem que han
d’estar escrits en el llenguatge dels xiquets i xiquetes, amb vocabularis
ajustats al món real que els envolta. Les produccions literàries han de tractar
de problemàtiques que els siguen properes o que possibiliten el plantejament
d’interrogants adequats per a l’edat. D’altra banda, els materials han de
possibilitar la creació i recreació del text amb el qual s’ha entrat en
contacte.
En definitiva, en aquesta
proposta didàctica mitjançant les activitats es treballarà l' expressió
corporal, la interpretació, saber llegir literari, la creativitat i la
imaginació, la lectura, la comprensió lectora, l'expressió oral, la memòria, la
concentració i tot mitjançant el gènere dramàtic, aspectes molt importants a
treballar amb els alumnes.
NOVA VERSIÓ DE LA CAPUTXETA VERMELLA
Vaig a contar-te la meua història. Sóc una nena molt bonica i visc amb la meua mare. La meua mare és una dona molt guapa, té cabells
llargs de color d’or i vist sempre amb una capa de color blava, ella és
molt previnguda i molt sàvia, M’ha
fet una capa amb caputxa de color vermell ... I per això tothom em coneix com a la Caputxeta
Vermella.
Un dia la meua mare em va
dir: “Filla meua, s’han de portar aquests aliments a casa l’àvia:
fruites dolces, uns pastissos i uns formatges. Però ja saps que l’àvia
viu al mig del bosc, oi? I ja saps que és molt perillós creuar el bosc
perquè hi viu el llop!!”
Al que li vaig respondre: “però mare
... Si jo no tinc por de res!!”
La mare em va abrigar amb la caputxa vermella i abans que marxés em va dir: “però no parlés amb ningú i no t’entretingues ... Que no fos cas que vingués el llop”
Vaig agafar la cistella i
vaig emprendre el camí cap a casa l’àvia, pel mig del bosc. Vaig
començar a agafar floretes que m’anava trobant, a mirar els arbres i les
papallones, a quedar-me encantada amb els ocells ... I de sobte saps amb qui em vaig trobar?, doncs em vaig
trobar amb el llop!! El llop em va preguntar: “On vas nena
eixerida?”
I fent-me la valenta, li vaig dir: “Vaig a veure a la meua àvia que viu al mig del bosc ... I no et penses que em fas pas por, llop pelut!!”
El llop em va mirar i va
pensar: “doncs avui podré fer un bon àpat si em menge
l’àvia i la neta, je, je” ... Va fer mitja volta i es va dirigir cap
a casa de la meua àvia. En arribar allà, va picar a la porta i l’àvia,
pensant-se que seria Jo, li va obrir la porta d’allò més confiada. El
llop li va saltar a sobre i en un “tres i no res” se la va cruspir.
Abans, per això, li havia tret la seua còfia. El llop es va posar les ulleres
de l’àvia, i la còfia, i es va posar a dins el llit, tapat fins al nas, a
esperar que jo arribara.
Al cap d’una estona, vaig entrar a casa la meua àvia i en vaig
trobar la porta mig oberta. En veure a la meua àvia ajaguda al llit ...
li vaig dir:
- Àvia … Quins ulls més grans tens! - Són per a veure't millor Caputxeta - va contestar el llop amb una veu trencada. - Àvia … Quines orelles més grans tens! - Són per sentir-te millor Caputxeta! - Àvia … Quines dents més grosses tens! - Són per ... … … MENJAR-TE MILLOR! I pronunciant aquestes paraules el llop va fer un salt del llit i es va tirar a sobre mi … I després d’una llarga baralla …Em va menjar!!
Al mateix temps, per allà prop
hi passava un caçador que, en sentir els meus crits, va decidir vindre a
veure què passava. Quan va trobar la porta oberta, tot tirat per terra i
el llop estirat a sobre el llit amb una panxa molt grossa, va endevinar el
que havia passat i, amb un ganivet, va llançar-se obrir la panxa del
llop.
I saps què hi va
passar? Doncs el llop es va
menjar també al caçador!!! Per sort per a nosaltres, la meua mare que és
molt sàvia, en veure que tardava molt a tornar, va vindre a casa de l’àvia i
amb un tros de fusta del bosc, va aprofitar l’empatx del llop i el va
matar. Els tres vam sortir de la panxa del llop i ens vam abraçar amb la meua
mare.
Tot i que havien passat molta por, per fi tot havia acabat bé. Això si... vaig estar castigada sense eixir de casa molt de temps.
I vet aquí un gos, vet aquí un
gat, aquest conte ja s’ha acabat.
|
En aquesta nova
versió del conte triat s’han canviat els següents trets observats a
classe:
- Tipus de narrador: el
primer tret canviat a sigut el tipus de narrador, el compte utilitzava el
narrador omniscient, que ho sap tot sobre els personatges (què fan,
què pensen, què senten... en qualsevol moment). I ha sigut
canviat pel narrador intern (homodiegètic) intervé en la història
(n'és un dels personatges) i fa servir la primera persona. En aquest cas,
la protagonista.
- El
narratari: el destinatari de l’acte
narratiu en el compte original era la segona persona del plural, en
aquesta nova versió s’ha canviat per la segona persona del singular
en les ocasions originals i s’ha ampliat el text per a què apareguera
aquest tret de manera més notable.
- Tipus de personatges: en el compte original la mare de la Caputxeta
Vermella es un personatge secundari i pla, en la nova versió la mare
és un personatge protagonista, ja que es torna fonamental per al
desenvolupament de l'acció i rodo ja que és definida.
- El temps verbal: en el compte original el primer paràgraf es fa
amb el pretèrit imperfet i en la nova versió la primera
part es fa amb el present.
- El final: el final del compte original era diferent al
final d’aquesta versió, el caçador era el que salvava a la caputxeta
Vermella i en la nova versió és la mare d’aquesta qui la salva. Per
altra banda, la
moralitat ha desaparegut i ara
simplement com en la vida reial la caputxeta castigada sense eixir de casa
per un llarg temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada