És la capacitat
per a produir i interpretar textos literaris. Es presenta com una suma de
sabers de diversa índole, necessaris per a la recepció i per a la producció
d'obres literàries. La formació està vinculada molt estretament amb la lectura,
perquè llegir (el que vol dir comprendre, interpretar i valorar el missatge en
si mateix) és l'activitat de base que fa germinar la competència literària. La
valoració és l'activitat més complexa que realitza la competència literària
perquè la valoració requereix necessàriament comprendre, integrar i interpretar
els components del discurs literari.
Tres nivells de
competència literària (Mendoza, 1988:32). Un primari, inicial. En aquest nivell,
el lector dotat d'una competència bàsica és capaç de captar globalment la naturalesa
literària d'un text, basant-se en intuïcions i contrastos amb altres tipus
d'usos, encara que no li siga possible determinar justificadament les raons de
tal especificitat. Un segon nivell. El lector amb competència literària basada
en l'aprenentatge, podrà explicitar les seues raons sobre la caracterització i
valoració literària d'un text. I un tercer nivell, els nivells anteriors es
complementen amb les aportacions de l'experiència lectora.L'objectiu de la
formació de la Competència Literària és formar lectors que autònomament
estiguen preparats per a gaudir dels textos i per a arribar a establir
valoracions i interpretacions. Un segon objectiu seria capacitar al lector
perquè establisca les pertinents relacions entre el text i la intenció de l'autor.
La competència
literària integra distints tipus de sabers: Els referits al saber
cultural-enciclopèdic, els sabers referits a les modalitats del discurs
(programes discursius, gèneres, peculiaritats textuals literàries...) junt amb
una mostra d'estructures textuals; i els sabers estratègics (des de l'activació
de diverses lògiques (de la fantàstica, del versemblant, del fictici, del
real...) que són necessàries per a llegir diferents tipus de textos fins als
específics de descodificació i els més complexos d'interacció i cooperació
receptora).(Mendoza
Fillola, A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la
formación de la competencia literaria.23/03/2015, de biblioteca virtual Miguel
de Cervantes.)
Jenifer Zafrilla Cervera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada