dissabte, 28 de març del 2015

COMPETÈNCIA LITERARIA

És la capacitat per a produir i interpretar textos literaris. Es presenta com una suma de sabers de diversa índole, necessaris per a la recepció i per a la producció d'obres literàries. La formació està vinculada molt estretament amb la lectura, perquè llegir (el que vol dir comprendre, interpretar i valorar el missatge en si mateix) és l'activitat de base que fa germinar la competència literària. La valoració és l'activitat més complexa que realitza la competència literària perquè la valoració requereix necessàriament comprendre, integrar i interpretar els components del discurs literari.

Tres nivells de competència literària (Mendoza, 1988:32). Un primari, inicial. En aquest nivell, el lector dotat d'una competència bàsica és capaç de captar globalment la naturalesa literària d'un text, basant-se en intuïcions i contrastos amb altres tipus d'usos, encara que no li siga possible determinar justificadament les raons de tal especificitat. Un segon nivell. El lector amb competència literària basada en l'aprenentatge, podrà explicitar les seues raons sobre la caracterització i valoració literària d'un text. I un tercer nivell, els nivells anteriors es complementen amb les aportacions de l'experiència lectora.L'objectiu de la formació de la Competència Literària és formar lectors que autònomament estiguen preparats per a gaudir dels textos i per a arribar a establir valoracions i interpretacions. Un segon objectiu seria capacitar al lector perquè establisca les pertinents relacions entre el text i la intenció de l'autor.

La competència literària integra distints tipus de sabers: Els referits al saber cultural-enciclopèdic, els sabers referits a les modalitats del discurs (programes discursius, gèneres, peculiaritats textuals literàries...) junt amb una mostra d'estructures textuals; i els sabers estratègics (des de l'activació de diverses lògiques (de la fantàstica, del versemblant, del fictici, del real...) que són necessàries per a llegir diferents tipus de textos fins als específics de descodificació i els més complexos d'interacció i cooperació receptora).(Mendoza Fillola, A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria.23/03/2015, de biblioteca virtual Miguel de Cervantes.)


Jenifer Zafrilla Cervera.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada